Hírek

KK hírek - 2017. május 5, péntek

Csak egy bőröd van

Euromelanoma - nemzetközi kampány a bőrrák ellen

Az Euromelanoma - a bőrrák megelőzésére létrejött szervezet - széleskörű kampányt indított az európai populáció fényvédelmi szokásainak javítása céljából, „Csak egy bőröd van” címmel. Ennek célja, hogy felhívja a figyelmet a napsugárzás lehetséges veszélyeire és tudatosítsa, hogy mit tehetünk bőrünk megóvásáért.

A 2017-es Euromelanoma kampány a La Roche-Posay és az IPSOS által, 13 500 európai lakoson végzett tanulmányon alapul. A kutatás kimutatta, hogy az emberek mindössze 14%-a védi magát a napsugárzástól annak ellenére, hogy 91%-uk tisztában van az UV sugárzás lehetséges veszélyeivel.

„Azt szeretnénk, hogy mindenki úgy tekintsen a bőrére, mint a legértékesebb öltözékére, és megfelelően védje az élete során. A bőrünket érő napsugárzás és a fényvédelmi viselkedésünk hatása összeadódik életünk során, és örökre nyomot hagy a bőrünkön”- mondta Veronique del Marmol professzor, az Euromelanoma elnöke.

Az Euromelanoma magas faktorszámú fényvédő, UV-szűrős napszemüveg, sapka vagy kalap, és hosszú ujjú ruházat viselését javasolja, illetve lehetőség szerint az árnyékban maradást.

A tanulmány érdekes adatokat szolgáltatott azokról, akik „mindig vagy gyakran” óvják bőrüket a fénytől. Fényvédő készítményt 59%-uk használ a napnak kitett bőrterületekre, 57%-uk az arcára. 59% visel UV-szűrős napszemüveget, 52% próbál árnyékban maradni, 38% visel sapkát vagy kalapot, és csak 19% visel hosszú ujjú, vagy egyéb védőruházatot.

„A kampány témája évről évre változik, de egyik állandó üzenete, hogy a bőrrák gyógyítható, ha időben felismerik. Amennyiben a bőrrák bármilyen figyelmeztető jelét észleled, vagy ha nyugtalanít egy bőrelváltozás, sürgősen keress fel egy bőrgyógyászt”- tette hozzá del Marmol professzor.

Az Egészségügyi Világszervezet Rákkutatásért felelős Nemzetközi Ügynöksége évente 3,5 millió fölé becsüli a rosszindulatú daganatos esetek számát Európában. A bőrrák messze a leggyakoribb daganat és előfordulása gyorsabban nő, mint bármely más ráktípusé.

Az Euromelanoma kampány keretében 33 országban ingyenes anyajegyszűrés és fényvédelmi tanácsadás lesz, melyet plakátok és brossúrák fognak népszerűsíteni. A magyar érdeklődők ingyenes anyajegyszűrésre időpontot a www.euromelanoma2017.hu weboldalon tudnak foglalni.

www.euromelanoma.org/hungary weboldal abban segít, hogy felismerjük a bőrrákra utaló jeleket, és letölthessük az ingyenes önvizsgálati útmutatót.

A kutatásról

A La Roche-Posay és az IPSOS 13 561 embert kérdezett meg, 15-65 éves korig, 17 európai országban, 2014. december és 2015. január között.

Hivatkozások

1 – EUCAN felmérés- Rákkutatásért felelős Nemzetközi Ügynökség, Egészségügyi Világszervezet. Itt elérhető.

2 – EUCAN felmérés- Rákkutatásért felelős Nemzetközi Ügynökség, Egészségügyi Világszervezet. Itt elérhető.

Az Euromelanomáról

Az Euromelanoma szervezet célja, hogy felhívja a figyelmet a bőrrák megelőzési lehetőségeire, és a korai diagnózis fontosságára. Az Euromelanoma lelkét a bőrgyógyászok alkotják, akik a kampányban önkéntesen vesznek részt. A kampány célcsoportjai a lakosság, a tudományos közösség, és az európai, valamint a nemzeti jogalkotók.

A lakosság számára az Euromelanoma weboldal (amit már több mint 1 millió ember meglátogatott), és az évente megszervezett figyelemfelhívó kampány ad lehetőséget arra, hogy ismereteket szerezzen a bőrrák típusairól, a megelőzés lehetőségeiről, és a korai felismerés fontosságáról. Az ingyenes anyajegyszűrés évente kerül megszervezésre az „Euromelanoma hét” keretén belül. Európában eddig 450 000 ember vett részt a kampányban, az ingyenes anyajegyszűrésen.

A bőrgyógyászokat és az egészségügy egyéb területein dolgozókat tudományos publikációkkal tájékoztatják a bőrrákkal, és a fényvédelemmel kapcsolatos legújabb ismeretekről. A döntéshozókat is rendszeresen informálják a bőrrák jelentőségéről, kiemelve az időben történő felismerés fontosságát.

Az Euromelanomát 1999-ben 6 belga bőrgyógyász alapította, ismertsége a kontinensen rohamosan nőtt, és jelenleg 33 ország vesz részt az aktivitásban.

A kampány támogatója a La Roche-Posay, de teljes tartalmát kizárólagosan az Euromelanoma állítja elő.

Hírarchívum